Galleri GEO er stolte av å presentere Relics of a Beautiful Lie, en soloutstilling med den internasjonalt anerkjente kunstneren Magnus Gjøen. Utstillingen åpner 19. juni klokken 18:00. Fortell oss at du kommer på facebook-eventet: Link til event
Relics of a Beautiful Lie er et forestilt arkiv fra en reise som aldri fant sted – en samling av gjenstander, ikoner og kuriositeter fra en fiktiv Grand Tour gjennom tid, smak og ideologi. Ved å blande det hellige med det profane, det klassiske med kitsch, utforsker utstillingen vårt motsetningsfylte forhold til skjønnhet, vold og kunst. Hvert verk fungerer som et «suvenir» fra det innbilte – håndfast bevis på en fortelling som befinner seg et sted mellom minne, myte og masseproduksjon.
Relics of a Beautiful Lie
En soloutstilling av Magnus Gjøen
I Relics of a Beautiful Lie inntar Magnus Gjøen rollen som både samler og magiker, og presenterer et kuriosakabinett fra en verden som aldri helt har eksistert. Med inspirasjon fra 1700-tallets Grand Tour – der unge aristokrater reiste gjennom Europa for å tilegne seg kultur og samleobjekter – oppdaterer Gjøen denne tradisjonen for en tidsalder preget av estetisk besettelse, oppsplittet identitet og åndelig tvetydighet.
Dette er ikke en lineær reise, men et kuratert kaos. Et Sèvres-porselensmotiv dukker opp på overflaten av en basketball; en nødutgang blir et fartøy for frelse i Break Glass for the Second Coming; popikoner driver gjennom forgylte rammer, deres tilstedeværelse både ironisk og ikonisk. Disse verkene, på én gang ærbødige og respektløse, utfordrer vår forståelse av verdi, ekthet og smak.
Gjøens styrke ligger i forførelse. Han lokker oss med skjønnhet – rokokkodetaljer, upåklagelig håndverk, museumsverdig finish – bare for å avsløre underliggende spenninger: krig omgjort til ornament, religion omformet til vare, vold tilslørt i eleganse. I The Opulent Stranger møter vi en ny arketype: delvis adelig, delvis influencer, fullstendig unnvikende. Som en refleksjon i et barokkspeil er det vanskelig å si om vi ser fortiden, nåtiden, eller en forførende kombinasjon av begge.
Denne utstillingen inviterer betrakteren til selv å bli en reisende – vandrende gjennom lånte historier og tenkte fremtider, mens man setter sammen mening fra vakre løgner. Dette er relikvier, ikke fra det som var, men fra det som kunne vært – hvis kulturen bare hadde tatt en litt annen retning.
Meld deg på nyhetsbrevet vårt på denne linken for å få tilgang til salgskatalog før utstillingens start.
English:
Relics of a Beautiful Lie is an imagined archive from a journey that never happened—a collection of artifacts, icons, and curiosities from a fictional Grand Tour through time, taste, and ideology. Blending the sacred with the profane, the classical with the kitsch, the exhibition explores our conflicted relationship with beauty, violence, and art. Each piece in the show acts as a “souvenir” of the imagined—tactile proof of a narrative that lives somewhere between memory, myth, and mass production.
Relics of a Beautiful Lie
A solo exhibition by Magnus Gjøen
In Relics of a Beautiful Lie, Magnus Gjøen plays the part of both collector and conjurer, presenting a cabinet of wonders from a world that never quite existed. Drawing inspiration from the 18th-century Grand Tour – where aristocratic young men roamed Europe to acquire culture and collectibles – Gjoen updates the tradition for an age defined by aesthetic obsession, fractured identity, and spiritual ambiguity.
This is not a linear journey, but a curated chaos. A Sèvres porcelain motif finds itself reimagined on the surface of a basketball; an emergency exit becomes a vessel for salvation in Break Glass for the Second Coming; pop figures drift through gilded frames, their presence both ironic and iconic. These pieces, at once reverent and irreverent, disrupt our understanding of value, authenticity, and taste.
Gjøen’s mastery lies in seduction. He lures us with beauty – Rococo flourishes, pristine craftsmanship, museum-worthy polish – only to reveal underlying tensions: war rebranded as ornament, religion repurposed as commodity, violence veiled in elegance. In The Opulent Stranger, we meet a new archetype: part noble, part influencer, entirely elusive. Like a reflection in a baroque mirror, it’s hard to know whether we’re looking at the past, the present, or some seductive fabrication of both.
This exhibition invites the viewer to become a traveler too – wandering through borrowed histories and imagined futures, piecing together meaning from beautiful lies. These are relics not of what was, but what could have been, had culture taken just a slightly different turn.